Pierwszym etapem badania były warsztaty przeprowadzone w celu omówienia specyfiki oraz wizji księgarni z przedstawicielami Zamawiające, a także przybliżenia dotychczas obowiązujących standardów obsługi;
W celu weryfikacji założeń firmy z potrzebami klientów zostało zrealizowane ankietowe badanie satysfakcji, oraz badanie tajemniczy klient w księgarniach;
Wnioski z badania posłużyły modyfikacji dotychczasowych standardów;
Zrealizowano szkolenia dla pracowników oraz program motywacyjny w celu ich wdrożenia w przestrzeganie nowych procedur;
Następnie prowadzono w każdej księgarni jeden audyt raz na miesiąc, w trakcie którego ocenie podlegało 7 obszarów;
Audytorzy przed wzięciem udziału w badaniach przeszli szkolenie online, a następnie zaliczali test wiedzy;
Każdy Tajemniczy Klient w księgarniach mógł dokonać tylko jednego pomiaru w danej księgarni w przeciągu 2 miesięcy;
Wyniki obserwacji z przebiegu wizyt były zapisywane przez audytorów w elektronicznym formularzu na smartfonach, a następnie przesyłane automatycznie do weryfikacji;
Dowód dokonania pomiarów stanowiła dokumentacja fotograficzna w postaci paragonu z zakupów oraz zdjęć rejestrujących sposób rozmieszczenia książek w działach tematycznych;
Audytorzy otrzymali zwrot kosztów zakupów w kwocie 27 zł netto, a także dojazdu do miejsca pomiaru.
Wnioski
Badania wykazały, że klienci księgarni nie byli zadowoleni z ekspozycji książek. Problem stanowiło rozmieszczenie ich w niewłaściwych działach, przez co kłopot sprawiało odnalezienie odpowiedniej pozycji;
W trakcie pomiarów zaobserwowano liczne przypadki zabrudzeń pozostawionych na podłodze, a także nieporządek przy ladzie;
Klienci byli niezadowoleni z konieczności długiego oczekiwania na obsługę, a także braku udzielania przez pracowników pomocy w doborze książek.
Efekty
Zamawiający dokonał modyfikacji standardów obsługi z uwzględnieniem potrzeb klientów;
Dokonano zmian pod kątem standardów dotyczących ekspozycji książek, dzięki czemu odnalezienie wybranych pozycji stało się znacznie łatwiejsze;
Klient przeprowadził szkolenia dla personelu, co przełożyło się na wzrost ich kompetencji i prawidłowe wdrożenie do przestrzegania standardów;
Wzrost wyników sprzedaży o 15% w okresie 6 miesięcy od wdrożenia zmian.