Czy istotny jest udział pracowników w ankietach?
Ankiety pracownicze są raczej tematem tabu w większości firm. Idealnie byłoby, gdybyś chciał uzyskać 100% wskaźnik odpowiedzi, ale zwykle tak się nie dzieje. Przeciętna branża uzyskuje około 50% wyników, ale niektórym firmom udało się zwiększyć ten wskaźnik do 80%. Warto, więc zastanowić się dlaczego udział w ankietach jest tak ważny oraz co zrobić, aby zachęcić większą liczbę pracowników do wzięcia udziału w badaniu.
Powody nie udzielania odpowiedzi w ankietach
Istnieją trzy główne powody, dla których pracownik może nie chcieć wziąć udziału w ankiecie. Po pierwsze, może to być spowodowane tym, że pracownik uczestniczył w kilku ankietach, a ich wyniki nie przyniosły żadnych zmian w firmie. Branie udziału w ankietach, z których nie są wyciągane żadne wnioski może prowadzić do zmniejszenia wskaźnika udzielanych odpowiedzi. Co więcej, niektórzy pracownicy będą mieli coś do powiedzenia na temat swojego miejsca pracy, ale nie będą chcieli być zidentyfikowani. Dlatego najlepiej przeprowadzać anonimowe ankiety, tak aby nikt nie był w stanie odgadnąć, kto wypełnił dane badanie. Brak udzielenia odpowiedzi może wynikać też z tego faktu, że zapracowana w firmie osoba może nie dostrzegać znaczenia ankiety i nie kłaść wystarczającego nacisku na to, dlaczego musi ona zostać wypełniona. Warto, więc rozsyłając ankietę napisać kilka zdań dlaczego ważna jest ankieta oraz co w niej się znajduje. Zastanów się co zrobić, aby podnieść te wszystkie ważne wskaźniki uczestnictwa.
Zaangażowanie zarządu
Pierwszym i najważniejszym krokiem, jaki musisz podjąć, jest przekonanie zarządu, że ankiety są ważne. Na etapie przeprowadzania ankiety menedżerowie muszą podkreślać pracownikom, że ankieta jest przeprowadzana i jakie korzyści z niej płyną. Menedżerowie muszą również zapewnić pracownikom wystarczającą ilość czasu na prawidłowe wypełnienie ankiety, a jednocześnie zająć się wszelkimi obawami związanymi z identyfikacją, jakie mogą oni mieć.
Odpowiedzialność
Twoi menedżerowie i liderzy w firmie muszą być odpowiedzialni za wskaźniki uczestnictwa we własnych działach lub oddziałach. Nie da się obejść tego punktu, ponieważ to właśnie menedżerowie są bezpośrednio odpowiedzialni i mogą sprawić, że ankieta osiągnie blisko 100% odpowiedzi zwrotnych. Kluczem do tego jest wpływanie na menedżerów, aby wiedzieli, że autentyczny wskaźnik uczestnictwa jest bezpośrednim wskaźnikiem ich zdolności do przewodzenia i zarządzania w ich roli.
Podkreślanie wyników z poprzednich ankiet
Jak wspomniano, jedną z największych wad partycypacji pracowników jest to, że nie wierzą oni, że ankieta będzie miała jakikolwiek wpływ na firmę. Można temu zaradzić poprzez włączenie wyników i statystyk z ostatniego badania i pokazanie, jak firma poprawiła się w oparciu o te wyniki. Jednym z najlepszych sposobów, aby to osiągnąć, jest nie mówienie tylko o działaniach, kiedy badanie zbliża się lub właśnie zostało zakończone. Staraj się podkreślać wszystko, co dzieje się co kwartał, aby upewnić się, że ankieta jest zawsze w pamięci pracownika.
Promuj swoją ankietę
Bardzo ważne jest, aby ankiety były jak najbardziej dostępne dla pracowników. Może to oznaczać, że będzie ona dostępna online, w formie papierowej lub nawet na stronie internetowej, którą pracownicy będą mogli samodzielnie wypełnić w domu. Im bardziej udostępnisz swoją ankietę, tym lepiej zostanie ona przyjęta. Aby to naprawdę ułatwić, możesz użyć narzędzia do tworzenia ankiet, takiego jak SurvGo™. Dzięki niemu stworzysz precyzyjne badanie, które respondenci będą mogli wypełnić kiedy tylko chcą. Nie możesz jednak na tym poprzestać; musisz również promować ankietę tak bardzo, jak to tylko możliwe. Oznacza to wysyłanie e-maili i wykorzystywanie menedżerów do edukowania pracowników.
Jak widzisz, istnieje wiele aspektów, które składają się na sukces ankiety pracowniczej, a wiele z nich sprowadza się do komunikacji i upewnienia się, że osoby odpowiedzialne, czyli Twoi menedżerowie, są na pokładzie. Z najlepszymi formami komunikacji, na pewno zauważysz wzrost tych wszystkich ważnych wskaźników uczestnictwa.