Znaczenie danych społeczno-demograficznych w ankietach online
Dane społeczne oraz demograficzne to nic innego jak charakterystyka danej populacji. Cechy takie jak wiek, płeć, pochodzenie etniczne, poziom wykształcenia, dochody, doświadczenie, miejsce zamieszkania, czy wykonywany zawód są uznawane za społeczno-demograficzne. Pytania o te dane są umieszczane zwykle w ankietach online.
Czy powinieneś zadawać pytania społeczno-demograficzne w ankietach online?
Istnieje wiele powodów, aby zadawać pytania społeczne, a także demograficzne w ankietach online. Po pierwsze, w niektórych przypadkach może być konieczne, aby wiedzieć, kto wypełnia ankiety online. Na przykład, jeśli Twoja ankieta jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców, pozwoli Ci to określić, czy rzeczywiście docierasz do grupy docelowej i czy zbierasz informacje, których naprawdę szukasz. Ponadto, jeśli Twoim celem jest zdobycie odpowiedzi zwrotnych od reprezentatywnej próby populacji, znajomość rozkładu cech demograficznych Twoich respondentów pomoże Ci określić, jak bardzo próba jest zgodna z populacją.
Po drugie, jeśli liczebność próby jest wystarczająco duża, umożliwia to rozróżnienie pomiędzy różnymi podgrupami. Taka segmentacja może dać nam wgląd w dane, które przeoczylibyśmy, biorąc pod uwagę tylko dane zbiorcze. Na przykład, można dojść do wniosku, że pracownicy są ogólnie zadowoleni z możliwości rozwoju zawodowego w organizacji. Jednak dane zbiorcze mogą ukrywać fakt, że pracownicy działu IT nie są wcale zadowoleni ze swoich możliwości rozwoju zawodowego.
Równowaga zadawanych pytań
Najważniejsze jest, abyś znalazł równowagę. Warto pytać swoich respondentów o ich profil społeczno-demograficzny. Jednakże, pytanie o cechy społeczno-demograficzne nie jest pozbawione pułapek. Dlatego warto, aby w początkowej fazie ankiety online określić najważniejsze cechy społeczno-demograficzne dla Twojego badania i pytać tylko o nie.
Jakie pytania demograficzne są właściwe?
Zadawanie właściwych pytań demograficznych pozwoli Ci odkryć znaczące i użyteczne informacje, które pomogą Ci w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Często pytania społeczno-demograficzne dotyczącą:
wieku – w różnych dyscyplinach naukowych wykazano, że opinie na wiele tematów różnią się w zależności od grupy wiekowej. Kiedy pytasz respondentów o ich wiek, najlepiej poproś ich o wpisanie swojego wieku;
wykształcenia – często występują wyraźne różnice w opiniach pomiędzy respondentami o różnym poziomie wykształcenia.
W jakim miejscu umieścić pytania społeczno-demograficzne w ankiecie online?
Pytania społeczne oraz demograficzne powinno się umieszczać na końcu ankiety online. Często podawanym powodem takiego postępowania jest między innymi to, że respondenci niechętnie odpowiadają na pytania demograficzne lub denerwują się odpowiadaniem na nie i w rezultacie mogą zrezygnować z udziału w ankiecie internetowej, jeśli umieścisz te pytania na początku ankiety. Co więcej, odpowiedzi respondentów mogą ulec zmianie, jeśli będą oni wiedzieli, że ich cechy społeczno-demograficzne są brane pod uwagę.
Można stwierdzić, iż warto zadawać pytania społeczne oraz demograficzne w ankietach online, jednak należy je dokładnie przemyśleć i ograniczyć do minimum. Posiadając takie dane z pewnością wyciągniesz lepsze informacje do działań w przyszłości.